خیلی از وب مسترهای پرتال های فارسی، در ابتدای کار راه اندازی سایت، همواره با 2 پرسش و چالش مهم رو به رو هستند. چه نامی برای سایت خود انتخاب کنیم؟

مجله اینترنتی برترین ها



برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای "کار آفرینی دیجیتالی"، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش "کار آفرینی دیجیتالی"، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در 5 شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.


تعداد کاربران و سایت های اینترنتی چقدر است؟

همان طور که شاید تاکنون خواننده سلسله مطالب راه حل هایی برای وب مسترها بوده باشید، ما در بخش اول این مقالات، درباره اهمیت نوشتن چشم انداز و تبیین ماموریت سازمانی برای یک سایت خوب صحبت کردیم. یعنی اشاره کردیم که هر سایت موفق باید چشم اندازه و برنامه داشته باشد. در بخش دوم، به اهمیت چند زبانه بودن و توجه به نیازهای مشتریان سایت مطالبی ارائه شد. در بخش سوم، بیش از 30 نکته کاربردی درباره اصول تولید محتوا و شیوه های تعامل پرتال ها با مخاطبان مختلف خود مورد بررسی قرار گرفت. در بخش چهارم، نگاه خلاقانه و نوآورانه در کسب و کار دیجیتالی اشاره شد و مثال هایی عنوان کردیم. در بخش پنجم، از مکتب جف بزوس، موسس آمازون دات کام، تجربه های مفیدی را در اختیار خوانندگان عزیز قرار دادیم که کسب و کاری در این سطح، چه رویکرد و موفقیت هایی را تجربه کرده است. مطالب بخش ششم و هفتم، به ترتیب درباره اصول موفقیت در کسب و کار سایت علی بابا و گوگل بود که در آن، موفقیت های دیجیتالی این سایت های عظیم را با نکاتی که در 5 بخش قبلی فرا گرفته بودیم، تحلیل اجمالی کردیم. در بخش هشتم این مطالب، به موضوع اصول نام گذاری پرتال و مسائل مرتبط با ان ها اشاره خواهیم کرد.

خیلی از وب مسترهای پرتال های فارسی، در ابتدای کار راه اندازی سایت، همواره با 2 پرسش و چالش مهم رو به رو هستند. چه نامی برای سایت خود انتخاب کنیم؟ چه نام بر روی چه پسوندی قرار بگیرد؟ برای چه مدتی این نام ثبت شود؟ این نام بر روی پسوندهای ملی باشد یا بین المللی؟ چه میزبانی برای سایت انتخاب کنیم؟ یا سایت نیاز به نسخه پشتیبان دارد؟ از نمایندگی های داخلی برای عقد قرارداد دامنه و میزبانی استفاده کنیم یا مستقیما عملیات را انجام دهیم؟ این ها پرسش های مهمی است که وب مستر را با چالش رو به رو میکند. اگر چه همواره یک بهترین پاسخ و راه حل برای وب مسترها وجود ندارد، اما به هر حال اصولی در این باره وجود دارد که بخش هشتم این سلسله مطالب، به این موضوع اشاره خواهد داشت.

برای ثبت درست domain و انتخاب hosting ��ک پرتال، چه باید کرد؟

دامنه نخستین موضوع در راه اندازی یک کسب و کار آنلاین است. بنابراین ثبت یک دامنه  (domain)با پسوند (extension)مناسب، اولین گام برای معرفی و برند سازی (Brand management)بهینه فعالیت آتی در فضای مجازی به شمار می رود. امروز که وارد دومین دهه از هزاره سوم میلادی شده ایم، ده ها میلیون پرتال فعال در عرصه های گوناگون و به زبان های مختلف در وب راه اندازی شده است و مورد استفاده بیش از دو میلیارد کاربر اینترنت قرار گرفته اند. هر روز، نسبت به روز قبل، ثبت دامنه هایی با معانی و برداشت های خوب مانند business-trade-world-news-win-winner-friends و امثالهم سخت تر و نایاب تر می شود. برای پرتالی در حوزه تجارت، چه دامنه ایی بهتر از business.com اما به نظر شما چنین دامنه ایی اکنون قابل ثبت است؟ قطعا خیر. شاید صاحب این دامنه اکنون ده ها میلیون دلار برای فروش حق امتیاز چنین دامنه ایی مطالبه کند که اصلا جای شگفتی نیست. اکنون حتی نمی توان دامنه ای با 6 تا 8 حرف را بر روی پسوندهای اصلی.com یا.net و حتی بر روی.org ثبت کرد. چرا که برخی از کاربران اینترنت، به موضوع ثبت دامنه هایی با موضوعات و مفاهیم خوب و بین المللی علاقه وافری دارند و از سال ها قبل، دامنه های خوب که قابلیت ثبت داشته اند را به نام خود ثبت کرده و اکنون با رقم های گزافی می فروشند. مانند سهام در بازار بورس که صاحب سهمی پس از صبر طولانی، سهمی که بنیادی یا پتانسیل خوبی داشته است به قیمت ناچیزی خریداری کرده است و بعد از چند سال به قیمت بسیا گزافی به خریداران می فروشد. افرادی را در ایران سراغ داریم که اسامی خاص و جالبی را بر روی پسوندهای مختلف ثبت کرده اند و هر سال برای تمدید این حجم از دامنه های ثبت شده، ده ها میلیون تومان هزینه می کنند!خرید و فروش دامنه را می توان یکی از کسب و کارهای پر سود و پنهان در فضای سایبر امروزی معرفی کرد که البته در کشورما نیز مخاطبان خاص خود را دارد. دوستی می گفت که دامنه های خبری یعنی دامنه هایی که کلمه news در آن وجود داشته باشد را بر روی نام  سیصد برند بین المللی بر روی پسوند ملی ایران.ir ثبت کرده است و هر ساله هزینه تمدید دامنه را پرداخت می کند. به امید اینکه روزی شرکت اصلی، بخواهد بخش خبری فارسی از فعالیت های خود در کشور راه اندازی کرده و برای این کار، چنین دامنه ایی را از صاحب اصلی خریداری کند.
 
برای ثبت درست domain و انتخاب hosting یک پرتال، چه باید کرد؟

به هر حال، کارآفرینی دیجیتالی، تنها راه اندازی سایت یا طراحی نرم افزار یا فروش سخت افزار از طریق وب نیست و روش های مختلف و خلاقانه ای دارد. به هر حال آن چه مسلم است، ثبت دامنه موضوع مهمی است در دنیای وب است که باید به آن توجه کرد. در ثبت دامنه باید به این موضوعات توجه کرد:

1-     دامنه تلفیقی از زبان های مختلف نباشد. مثلا فینگلیش نباشد. مثلا ImportantTahlil.com انتخاب نادرستی است.

2-    دامنه در زبان های مختلف مفهوم نامطلوبی نداشته باشد.

3-    پسوند دامنه بر اساس ماموریت و راهبرد پرتال تعیین شود. سایتی که مربوط به فعالیت یک شرکت تولیدی هست، بهتر است بر روی پسوند.org ثبت نشود..co.ir یا حتی.com انتخاب بهتری می باشد.

4-    دامنه اگر مربوط به نام شرکت یا سازمان نیست، طولانی نباشد. قرار گرفتن راحت این نام در ذهن مخاطب را وب مستر در نظر داشته باشد.

5-    بخش های زبانی مختلف پرتال، بر روی دامنه با پسوند ملی همان کشور ثبت شود. این روش گوگل و آمازون و سایت های موفق اینترنت است که خیلی هزینه بر نیست. اما فرصت آفرین است.

6-    در ثبت دامنه از طریق شرکت های معتبر و شناخته شده اقدام شود. گول ثبت دامنه با 3 دلار را نخورید که امروزه در اینترنت از این تبلیغات فراوان است. دامنه، خانه تجاری شما است. ثبت آن را به بنگاه های معاملاتیه شیاد ندهید!

7-    هزینه کم در ثبت دامنه، فدای اعتبار ثبت کننده نشود. این یک اصل مهم است.

8-    قرارداد ثبت دامنه و تمدید آن کاملا حقوقی و مستند و شفاف باشد. خیلی ها به این موضوع توجه ندارند. برای همین، برای تمدید دامنه شاید با مشکل رو به رو شوند و میلیون ها تومن هزینه طراحی آن ها به باد رود.

9-    پرتالی که قرار است سال ها فعالیت کند، نباید تمدید دامنه آن سالانه باشد. حتما دامنه را برای 5 سال ثبت کنید. حتی اگر هنوز ماموریت سازمانی خاصی برای آن تعبیه نکرده اید.

10-    در ثبت دامنه حتی الامکان از عدد اجتناب شود. قرار دادن عدد، رویکرد خوبی در ذهن مخاطب ایجاد نمیکند.

11-    در ثبت دامنه از قرارگیری بیش از دو کلمه در کنار یکدیگر اجتناب شود.

12-     برای ثبت دامنه های عمومی و نه ملی، از شرکت های معتبر اقدام شود و موضوعات حقوقی در صورت بروز مشکلات به خوبی در آن قید و پیش بینی شده باشد. (داستانی که برای persianblog.com و persianblog.ir ایجاد شد می تواند ادله خوبی برای اثبات این بند باشد)

اگر قصد دارید در سال های آینده بر روی یک موضوع، پرتالی طراحی و راه اندازی کنید و اسم خوبی برای ثبت دامنه در نظر دارید، در اولین فرصت دامنه را ثبت کنید. روند گسترده و فزاینده ثبت دامنه بر روی اسامی خوب، باعث می شود تا زمان که شما به طور عملی به راه اندازی سایت اقدام خواهید کرد، دامنه مورد نظر شما قابل ثبت آزاد نباشد. پسوندهای ملی ایران مانند.ir یا co.ir یا net.ir و مشتقان آن توسط پژوهشگاه دانش های بنیادی ایران (www.nic.ir) و نمایندگی های رسمی آن قابل ثبت می باشد. برای دامنه های عمومی باید از شرکت های صاحب امتیاز معتبر در این راستا اقدام کنید.

قضیه بعدی در راه اندازی پرتال، تعیین میزبانی شایسته برای بارگذاری اطلاعات است. بسیار اتفاق افتاده است که پرتالی با میلیون ها تومان هزینه طراحی و راه اندازی و مدیریت سایت، به دلیل آن که مدیریت مطلوبی بر روی میزبانی آن صورت نگرفته است، در کوتاه مدت با توقف فعالیت مواجه شده است و حجم قابل توجهی از مخاطبان بالقوه و بالفعل خود را از دست داده است. این مساله نشان می دهد که مقوله میزبانی سایت یا هاستینگ، از اهمیت بالایی در امر کسب و کار آنلاین و طراحی سایت برخوردار است و باید به آن توجه اصولی داشت.

برای ثبت درست domain و انتخاب hosting یک پرتال، چه باید کرد؟ 

این که چه میزان حجم و بر روی چه سیستم عاملی و با چه سطح دسترسی و نرم افزاری و سخت افزاری، پرتال شما نیاز است، مساله ای که وب مستر با مشاوره برنامه نویسان سایت می تواند به آن دست یابد. بعضی اوقات سایت شما نیاز به 100 مگابایت فضا دارد و با حجم مخاطب زیادی نیز در روز مواجه نیست. بنابراین قرارگیری بر روی سروری که صدها سایت دیگه در این سطح در آن قرار دارد، بارگذاری پرتال شما را با کندی و مشکلات فنی مواجه نخواهد کرد. اما وقتی قرار است پرتالی با تولید محتوای روزانه و صدها یا هزاران مخاطب در روز مواجه شود، استفاده از سرورهای اختصاصی (dedicate) می تواند گزینه مطلوبی باشد. در سرور اختصاصی، به جز پرتال شما، هیچ پرتالی قرار نمی گیرد  و شما میتوانید کنترل قطعی بر روی سرور داشته باشید و مدیریت کنید.

يک وب مستر موفق، براي راه اندازي يک تارگاه مطمئن و هميشه up، به مسئله هاستينگ و انتخاب سرور و حتي نوع قرارداد آن توجه ويژه مي کند. بسياري از مشکلات و چالش هايي که در زمينه هکينگ، توقف فعاليت سرور، به روز نشدن مرتب صفحات سايت و امثالهم صورت ميگيرد، به دليل عدم توجه فني به مقوله هاستينگ و توجه به کارکردهاي آن است.  هر صفحه وبي که تحت هر عنواني : html  يا asp يا php و غيره طراحي مي شود، بايد بر روي يک مرکز متصل به شاهراه جهاني اطلاع رساني، قرار گيرد تا امکان دسترسي به محتويات صفحاتي که با فرمت هاي فوق الذکر عنوان شد، تحت دامنه يک سايت، قابل فراخواني باشد. به اين مرکز به طور خلاصه و ساده، سرويس دهنده فضا (HOST) يا وب سرور مي گويند. وب سرور ها در داخل يک data center بزرگ قرار مي گيرند و به مسئولان سايت هاي وب، خدمات ارائه مي کنند. با اين حال، اين که يک شرکت ارائه دهنده فضا در اينترنت، با چه روش هايي، با چه قيمت هايي، و با چه قراردادي حقوقي، تضمين به روز رساني ميزباني سايت شما را تقبل کند، مسئله اي است که به طور اجمال در اين بخش به آن اشاره مي کنيم. به هر حال میزبان خوب ، مانند خدمتکار یک رستوران باید همیشه حاضر و در خدمتگذاری به شما صادقانه و قوی و سریع عمل کند تا شما از مکانی که هستید در کنار غذا، لذت ببرید.
 
برای ثبت درست domain و انتخاب hosting یک پرتال، چه باید کرد؟

صورت مسئله

صورت مسئله اين است که وقتي ما به عنوان طراحي و راه انداز يک سايت اينترنتي، مي خواهيم اطلاعات سايت خود را در اينترنت منتشر کنيم و در اختيار عموم کاربران وب قرار دهيم، شرکت مورد قرار داد ما در مورد ميزباني سايت، چه ويزگي هايي بايد داشته باشد. مسائل کلي که معمولا مد نظر خريداران قرار مي گيرد، اين موارد است :

1-    سايت ما از چه نوع برنامه هايي استفاده مي کند و به چه سروري (ويندوز يا لينوکس ) نياز است ؟

2-    شرکت ارائه دهنده خدمات ميزباني، از کدام شرکت بين المللي مجوز ارائه خدمات در داخل کشور را دارا است ؟

3-    شرکت ارائه دهنده خدمات ميزباني، چه زمان هايي را به عنوان زماني هاي پرت کاري در نظر مي گيرد ؟

4-    چه هزينه اي براي اجاره سالانه ايکس مگابايت فضا مي بايست پرداخت کرد؟

5-    چه امکاناتي اين ميزباني در اختيار سايت ما قرار مي دهد ؟

6-    نوع قرارداد منعقده با اين شرکت چه گونه است ؟
 
برای ثبت درست domain و انتخاب hosting یک پرتال، چه باید کرد؟

اين ها نمونه پرسش هايي است که کاربران براي خريد ميزان هاست مورد نياز، از فروشنده سوال مي کنند. يافتن پاسخ هايي بهينه، قطعا اعتبار به روز رساني و به قولي up بودن سايت ما را بر روي سرور مذکور ارتقا مي دهد. شرکت هايي که امروزه به عنوان ارائه دهنده خدمات اجاره فضا در اينترنت فعاليت مي کنند، در داخل کشور بسيار هستند. هر يک قيمت و شرايط خاص خود را دارند و اين وضعيت، فضاي گيج کننده اي را براي سايت داران تازه کار، ايجاد کرده است. براي خريد يک ميزان فضا،  معمولا plan ها (يا اصطلاحا طبقه هاي فروش خاص) براي خريدار در نظر گرفته شده است که عبارتند از : 2 MB – 5 MB – 10 MB – 20 MB – 50 MB – 100 MB و مقادير بالاتر. اگر شما يک سايت با نها��ت 20 صفحه داشته باشيد، يک plan 10 مگابايتي براي شما کافي است. معمولا متوسط فروش اين ميزان فضا در کشور، به طور کلي بين 10 هزار تا 20 هزار تومان در سال است. البته به اين نکته توجه کنيد که بسياري از شرکت ها براي جلب مشتري، 1 گيگابايت فضا را نيز با همين قيمت حاضرند بفروشند. ولي اگر پس فردا در مورد عدم لود درست يک صفحه از آن ها سوال کنيد، چون سيستم پاسخ گويي و مديريت فني خوبي ندارند، از اين کار طفره مي روند و شما درنهايت مجبوريد پس از چند هفته، به سراغ شرکتهايي برويد که 10 مگ فضا را با قيمتي حدود 10 تا 20 هزار تومان در اختيار شما مي گذارند و حداقل يک سيستم پاسخ گويي فني قوي در اختيار دارند. بنابراين توجه به نوع و اعتبار فروشنده در خريد هاست بسيار مهم است.

پاسخ هايي به مسئله ها

گفتيم که 6 پرسش کلي در مورد مسله ميزباني وجود دارد. پرسش ها در فوق اشاره شد  و اکنون به پاسخ هايي اشاره مي کنيم.

 پاسخ  اول : توجه به اين نکته ضروري است که اگر سايتي داريد که asp.net نمي خواهد و برخي صفحاتش با php  است و نياز به سيستم امنيت خوبي داريد، از linux server  استفاده کنيد که قيمتي ارزان تر از سرور هاي windows server دارد. پس نوع کاري که مي خواهيم انجام بدهيم در انتخاب سرور مهم است. براي تخصصي نشدن مطلب، از ارائه مطالب تکميلي در اين مورد صرفه نظر مي کنيم.

پاسخ  دوم : در مورد اين سوال که شرکت فروشنده، نماينده کدام شرکت بين المللي است، بايد به اندازه کافي توجه داشت که از طريق IP و DNS يک سرويس دهنده خدمات ميزباني، مي توان به نوع نمايندگي وي تا حدي پي برد. اين کار را از طريق سايت هايي مانند : www.internic.net/whois انجام دهيد. ما نمي توانيم ليست برترين شرکتهاي ارائه دهنده فضا در وب را در اختيار شما قرار بدهيم. اما شرکت هايي که در کليدواژه  HOST در سايت گوگل (به غير از باکس هاي آگهي سمت راست)، به عنوان نتيجه جست و جوي 1 تا 20 معرفي مي شوند، شرکت هايي با اطمينان بالا هستند. اما اگر شرکت مورد نظر شما در اين فهرست هم نبود، مهم نيست. يک گزينه ديگر را بررسي کنيد. اين گزينه آن است که شرکت مزبور به چند سايت اينترنتي قبل از سايت شما، خدمات خود را ارائه داده است ؟ اگر سايت شما دهمين يا سي امين سايت است، خيلي اعتماد نکنيد. اما اگر سايت شما جزو صدها سايت مورد Hosting اين شرکت است، پيشنهاد مي کنيم از خدمات آن استفاده کنيد و اين که چطور متوجه شويم يک شرکت ميزباني، چند سايت زير دارد، از طريق سايت :    www.webhosting.info قابل بررسي است. شما در اين سايت، مي توانيد نام دامنه شرکت ارائه دهنده ميزباني (مثلا www.IRIB.com)  را درج کنيد، و نتايج را مشاهده کنيد. فهرست دامنه هايي که اين شرکت ميزباني آن ها را بر عهده داشته است، به شما معرفي مي شود.

پاسخ سوم : يک شرکت ارائه دهنده خدمات اجاره فضا در اينترنت، معمولا به دليل آن که شرکت مبدايي که نمايندگي آن را بر عهده دارد، بعضي زمان ها براي به روز رساني نرم افزار و سخت افزارهاي خود، چند ساعت يا چند روز را به عنوان بخشي از تعهد خود مبني بر عدم پشتيباني سرور، تعيين مي کند، نمي تواند شعار " پشتيباني خدمات در 24 ساعت در 365 روز سال " را متعهد باشد. چون منطقا نيز امکان پذير نيست. سايت هايي مانند ياهو و گوگل هم که هميشه آنلاين هستند، هزاران سرور در اختيار دارند که هيچ گاه شما به عنوان کاربر آن ها، down بودن برخي از سرورهاي آن ها را در برخي زمان ها متوجه نمي شويد. پس هميشه در انتخاب فضا به اين مساله توجه کنيد که يک شرکت ارائه دهنده سرويس هاست، مي تواند حداکثر تا 1 هفته از 52 هفته سال را به شما سرويس ندهد. اگر بيش تر از اين زمان شد در يک سال، حتما به مسئول فني اين شرکت اطلاع دهيد و به خاطر مسائلي واهي مثل : گرفتن نسخه پشتيبان (back up) از صفحات سايت ها، يا قطع برق در ساختمان شرکت اصلي و امثالهم، سايت خود را به مدت طولاني down نگه نداريد. از اين مورد بايد استفاده کنيد و در قراردادي که با اين شرکت منعقد مي کنيد، اين مساله را لحاظ کنيد که بيش از 1 هفته در انتظار قطعي سرور سايت خود نمي مانيد و پس از آن، در صورت عدم رفع مشکل، حاضر هستيد تا به عنوان خريدار، از فروشنده شکايت کنيد. (البته اگر مرجعي براي پذيرش شکايت وجود خارجي داشته باشد )

پاسخ چهارم : اين که چه ميزان هزينه اي براي فضا پرداخت کنيم، مساله اي است که به نوع کارکرد سايت و انتظارات ما بستگي دارد. بعضي از دارندگان سايت ها مي خواهند از سرويس هايي مثل : نسخه هاي پشتيبان هفتگي، پهناي باند بالا، کنتور بيننده صفحات سايت و غيره بهره مند باشند. بالطبع اين سرويس ها بر هزينه هاي معمول مي افزايد. اما آن چه بايد در اين بخش لحاظ کنيد آن است که حتما، حداقل 72 ساعت براي تست سرويسي که قصد خريد داريد، اعتبار رايگان دريافت کنيد. اگر اين سرويس بر اساس انتظارات شما و ادعاهاي فروشنده مطلوب بود، هزينه آن را پرداخت کنيد. همان طور هم که در ابتداي اين گزارش عرض کرديم، هيچ نهادي براي تعيين قيمت بر ارائه خدمات اينترنتي مثل domain – host – web design در کشور وجود خارجي ندارد. در اين جا به آن دسته از خوانندگاني که قصد پرداخت هزينه براي خريد هاست مورد نظر را دارند توصيه مي کنيم که اولا از شرکتهاي صاحب نام فروش هاست در ايران و دنيا استفاده کنند. ثانيا براي پرداخت هزينه هاي يک plan Hosting، مقايسه اي بين هزينه هاي شرکت فروشنده با هزينه هاي شرکت هاي آگهي دهنده در نيازمندي هاي روزنامه هاي کشور انجام ندهند و ثالثا، با مشورت يک فرد فعال در زمينه آي تي، فقط و فقط براي سرويس مناسب مورد نظر، هزينه مناسب را پرداخت کنند. نه کم تر و نه بيش تر.

پاسخ پنجم : اين که چه خدماتي اين هاست در اختيار سايت ما قرار ميدهد، پرسشي است که به نوعي در پاسخ چهارم به آن اشاره کرديم. اما به هر حال، اگر قصد راه اندازي يک سايت بازرگاني بين المللي داريد، سايت شما بايد خدمات تجارت الکترونيک (e-commerce) در اختيار وبمستر قرار دهد. يا اگر قصد راه اندازي يک سايت خبري پر بيننده را داريد، ميزباني بايد امکانات پهناي باند فعال و امکان ارسال و دريافت روزانه صدها   request را از کاربران خود داشته باشد. از همه مهم تر، سايت بايد تضمين هاي عرفي حداقلي را براي امنيت سرور خود و سايت شما، در اختيارتان قرار بدهد. نرم افزارهاي امنيت وب و سروري که بر روي سرورهاي اجاره دهنده فضا نصب مي شود، مورد خوبي است براي پي بردن به مساله امنيت در اين سرورها. ولي به هر حال کار web security مسئله اي نيست که بخواهيم در اين بحث کوتاه به آن اشاره کنيم. به هر حال، اطلاع از خيلي مسائل تکميلي نياز به حضور متخصص دارد!

پاسخ ششم : قرادادهاي حقوقي حوزه آي تي در کشور، از يک نظام خاصي تبعيت نمي کنند و مرجعي قانوني براي مشاوره و مديريت اين گونه مسائل در کشور ايجاد نشده است.. " کاربران به اين مساله توجه داشته باشند که با يک شرکت حقوقي ثبت شده، داراي مکان معلوم، قرارداد منعقد کنند. ضمنا مسائل مهمي چون : زمان هاي عدم up  بودن سايت، امکانات متعهد شده فروشنده، نوع پرداخت هزينه هاي تمديدي فضا و هم چنين، شرايط دريافت خسارت از فروشنده در صورت عدم اجراي تعهدات وي بر اساس قرارداد را به صورت تفکيکي، مد نظر قرار دهند. "

آن چه در اين مورد مشخص است، توجه به اين مساله است که قرارداد حقوقي ميزباني، بايد فاکتورهاي کلي يک قرارداد را در اختيار داشته باشد. اين فاکتورها عبارتند از :

o    درج مشخصات خريدار / نماينده وي

o    درج مشخصات فروشنده / نماينده وي

o    تعهدات فروشنده / تعهدات خريدار

o    نحوه بررسي شکايات طرفين

o    مدت اعتبار قرارداد  / شرايط فسخ قرارداد
 
تنها قراردادي امروزه در دنياي کسب و کار مورد قبول است، که اين 7 فاکتور اصلي را در نظر گرفته باشد. پس در عقد قرارداد هاي اينترنتي خود در هر موضوعي، اين 6 اصل را توجه کنيد و از امضاي قراردادهايي که 6 اصل فوق الذکر، به صورت مبهم در آن ها ارائه شده است، خودداري کنيد. معمولا شرکت هاي ارائه دهنده چنين خدماتي ،از وزارت ارتباطات1  و ارشاد، مجوز دارند.

در پایان، ویدئوی زیر، نحوه ثبت دامنه بر روی پسوندهای مختلف را به شما مخاطبان عزیز پرتال برترین ها آموزش می دهد. سرویس دهنده Godaddy.com یکی از مراکز معتبر ثبت Domain در اینترنت است که این ویدئو، نحوه ثبت دامنه از طریق این پرتال را آموزش می دهد. علاقمندانی که کارت اعتباری ارزی در اختیار ندارند توصیه می شود از مراکز رسمی ثبت دامنه در ایران با عقد قرارداد رسمی، استفاده کنند
 




1-  www.ict.gov.ir
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه