امروزه 88 درصد از فعاليت‌هاي تجاري و کاري افراد روي رسانه‌هاي اجتماعي متمرکز شده است اما متاسفانه با وجود گسترش استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي هنوز آن‌طور که بايد از اين ابزار به‌درستي استفاده نمي‌شود.

سلامت ایران - فاطمه شاهانی: امروزه 88 درصد از فعالیت‌های تجاری و کاری افراد روی رسانه‌های اجتماعی متمرکز شده است اما متاسفانه با وجود گسترش استفاده از رسانه‌های اجتماعی هنوز آن‌طور که باید از این ابزار به‌درستی استفاده نمی‌شود.

بسیاری از افراد یا سازمان‌ها ساعت‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و استفاده تاثیرگذاری از این رسانه‌ها نمی‌کنند اما تاثیرگذاری در این رسانه‌ها و موفقیت در حوزه کاری و شخصی مستلزم دوری از چند اشتباه است. این اشتباهات را از زبان «مارک کوبان» کارآفرین آمریکایی بخوانید.

کاش دکمه بازگشتی بود

مارک کوبان، کارآفرین ثروتمند و مشهور آمریکایی در یک مصاحبه به یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات کارآفرینان و مدیران کسب و کار اشاره کرده و از آنها می‌خواهد این موضوع را مورد‌ توجه قرار دهند و جدی بگیرند. او می‌گوید: «تا به حال شده در یکی از رسانه‌های اجتماعی پستی گذاشته باشید که چند ثانیه بعد آرزو کنید کاش دکمه بازگشتی وجود داشت؟

دلت را به «لايک» آدم‌ها خوش نکن

یا خبر یا اطلاعیه‌ای را در مورد خود یا کسب و کارتان در ارتباطات سایبری‌تان به اشتراک گذاشته باشید و چندی بعد متوجه شوید که آن اطلاعات ناقص و اشتباه بوده؟ اما متاسفانه حتی اگر پستتان را پاک کنید اطلاعات شما به‌راحتی قابل دسترس است و این مساله امنیت، کسب و کار و زندگی شخصی‌تان را تحت پوشش قرار می‌دهد.»

مارک کوبان در حال حاضر روی پروژه‌ای با نام «Cyber Dust» متمرکز شده که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که هر زمان که خواستند پست‌ها و اطلاعات خود را از رسانه‌های اجتماعی مانند گوگل، فیس‌بوک، توئیتر و... پاک کنند طوری که دیگر کسی نتواند آن اطلاعات را دوباره بازیابی کند.

او در این مورد به صاحبان کسب و کار و افرادی که خود را ملزم به مشارکت در رسانه‌های اجتماعی می‌دانند، می‌گوید: «یکی از بزرگ ترین اشتباهات افراد این است که اطلاعات خود یا پست‌های خود را برای همیشه در فضای مجازی نگهداری می‌کنند در‌حالی که باید راهی برای پاک کردن آنها به صورت همیشگی پیدا کرد زیرا رسانه‌های اجتماعی مانند گوشی همراه شما نیستند که به محض اشتباه بتوانید اطلاعات را پاک کنید و کسی هم از این موضوع مطلع نشود. در فضای مجازی اطلاعاتی که وارد می‌کنید در دسترس همگان قرار خواهد گرفت و این موضوع امنیت شخصی شما را بر هم خواهد زد و به‌همین دلیل باید فکری برای پاک کردن آن کنید.»

رسانه اجتماعی ارتباط دوسویه است نه یک‌طرفه

امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی و رشد شبکه‌های اجتماعی اکثر شرکت‌های بزرگ در قالب این شبکه‌ها با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنند، اما یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات این شرکت‌ها این است که در این رسانه‌ها تنها به معرفی خود و ویژگی‌های محصول و خدمات خود بسنده می‌کنند و راه را برای یک گفت‌و‌گ��ی دو‌سویه و تعاملی می‌بندند در حالی که رمز موفقیت و درخشیدن در این شبکه‌ها درگیر کردن مخاطب با خودتان است به نحوی که او امکان فعالیت کردن و انتقاد داشته باشد و در عین حال به تمامی سوالات و درخواست‌هایش به‌خوبی پاسخ داده شود.

هر اطلاعاتی را وارد نکنید

شما تنها کسی نیستید که تصمیم به فراهم کردن کالا و خدمات مشتریانتان گرفته‌اید و میلیون‌ها رقیب در فضای سایبری دوشادوش شما در حال جذب مشتری هستند. فراموش نکنید اگر اطلاعات و اخباری را بر‌خلاف عرف یا غلط به مخاطبان خود عرضه کنید باعث دوری آنها از خودتان شده‌اید. قبل از به اشتراک گذاشتن اطلاعات خوب آن را بررسی و ویرایش کنید.

دلت را به «لايک» آدم‌ها خوش نکن

برخی از افراد عادت دارند هر آنچه به ذهنشان می‌رسد را در رسانه‌های اجتماعی منتقل کنند. کمی صبر کنید و ابتدا در مورد جمله‌ای که می‌خواهید به اشتراک بگذارید فکر کنید چون با سرسری گرفتن این موضوع دچار یکی از اشتباهات بزرگ دیگر در رسانه‌های اجتماعی خواهید شد.

اهل عمل باشید

یکی از اشتباهات بزرگ شرکت‌ها و افراد این است که به جای اینکه شواهد مستندی را دال برنحوه فعالیت خود در اختیار مشتری‌ها قرار دهند تنها با توصیف فعالیت خود و تعریف و تمجیدهای فراوان اقدام به جذب مخاطبان خود می‌کنند. یادتان باشد ممکن است در نگاه اول جملات قصار و تعاریف اغوا‌کننده شما برای بازدید‌کنندگان جالب به نظر برسد اما در دراز‌مدت این کیفیت خدمات و کالای شماست که می‌تواند تاثیرگذار باشد. سعی کنید نمونه‌های مستند از فعالیتتان را که در قالب ویدئو است در اختیار مخاطب خود قرار دهید تا این نمونه‌های عینی کیفیت کار شما را به‌خوبی تایید کند.

کسل‌کننده نباشید

متاسفانه اغلب سایت‌هایی که به تبلیغ فعالیت شرکت‌ها و کارآفرینان می‌پردازند چندان جذاب نیست و باید گفت کسل‌کننده نیز هست. برای اینکه صفحه شخصی‌تان را در یک رسانه اجتماعی جذاب و تاثیرگذار کنید قانون سفت و سختی وجود ندارد، اما مهم‌ترین موضوع این است که باید کاری کنید بازدیدکنندگان بتوانند با شما و خدماتتان ارتباط برقرار کنند. به همین منظور می‌توانید از تصاویر زیبا و ویدئوهای جذاب یا مقاله‌هایی مفید استفاده کنید و با این ابزارها ذهنیت مخاطبتان را نسبت به کیفیت فعالیتتان مثبت کنید. ممکن است نوع فعالیت شما جذاب و تاثیرگذار باشد اما با یک اشتباه بزرگ آینده‌ای که خدمات شما می‌تواند در فضای سایبری داشته باشد را از بین ببرید. به ظاهر صفحه شخصی و وب‌سایتتان توجه کافی داشته باشید و از هر ابزاری برای جلب نظر کاربران خود استفاده کنید.
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه