مناسبت های مختلفی تقویم روزها و سال ها را رقم می زند که زمینه ساز اتفاق های نو و متفاوتی دراقتصاد خرد و بازار برند های مختلفی می شود که قصد دارند وقایع را هوشمندانه به فرصتی برای معرفی و فروش محصولات خود تبدیل کنند، اما به راستی کدام برندها از این فرصت استفاده مطلوب را می برند؟

به بهانه روز مادر و در شرایطی که ایام و اعیاد مختلف زمینه ساز حضور برندها در بازار تبلیغات ،جلب مخاطب و افزایش فروش آنها می شود ، با کارشناسان تبلیغاتی به گفت و گو نشست تا به بررسی اجمالی این موضوع بپردازد.

به اعتقاد کارشناسان ،هرچند که اعیاد و ایام مختلف بهانه و فرصت مناسبی برای یادآوری مجدد نام و نشان تجاری کالاها است و بسیاری از تولیدکنندگان می توانند از این طریق محصول ویا خدمات جدید خود را معرفی نمایند، اما با این وجود تبلیغات و برنامه های فروش ویژه دراین ایام در کشور ما بیشتر محدود به بانک ها و تبلیغات تکراری آنها شده است.
در شرایطی که برندهای موفق در کشورهای صنعتی وپیشرفته تمام این وقایع را به فرصت هایی برای منافع حداکثری خود در یادآوری نام و نشان تجاری کالا ، تبلیغات و برنامه های فروش ویژه تبدیل می کنند، این فرصت ها در ایران برای محصولات داخلی به نوعی کشته می شود، به طوری که به عنوان مثال در آستانه روز مادر می توان گفت که تقریبا هیچ کمپین تبلیغاتی در ایران از سوی تولیدکنندگان اجرا نمی شود و این در حالی است که ترافیک خیابان ها، صف های طول و دراز در مقابل گل فروشی ها ، قنادی ها و فروشگاه های سطح شهر در این روز،خبر از یک واقعه مهم می دهد. حتی فروشگاه های پوشاک داخلی هم با ضعف تبلیغات و بازاریابی خود، این فرصت را به رقبای خارجی واگذار کرده اند. با اینکه زمان برگزاری مراسم روز مادر در ایران با سایر کشورها متفاوت است، اما برندهای خارجی پوشاک که در این مواقع هوشمندانه تر عمل می کنند با تبلیغات و تخفیف هایی که برای فروش محصولات خود در این روز قایل می شوند گوی رقابت را از تولیدکنندگان ایرانی که خود صاحب این رویداد مهم هستند، ربوده اند. در واقع به جرات می توان ادعا کرد که اکثر تبلیغات صورت گرفته در این روز، محدود به تبریکات غیرخلاقانه و بعضا فروش کارت های هدیه بانک ها می شود. صنعت انحصاری خودرو نیز که به دلیل حمایت های تعرفه ای نیازی به بازاریابی در فضای انحصار نمی بیند، قاعدتا کمپینی اجرا نمی کند و در نهایت این روز مهم که فرصتی غیرقابل تصور است برای تولیدکنندگان ایرانی ،همچنان برای واردکنندگان ،بکر و دست نخورده باقی می ماند.

کارشناسان معتقدند که اعیاد و ایام مختلف برای مخاطبان ،بعد عاطفی دارد و برندها می توانند با استفاده از این موضوع با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و در راستای جلب مشتری بیشتر، قدم بردارند.
آنها با تاکید براینکه مانورهای تبلیغاتی در ایام و مناسبتهای مختلف در تمام دنیا مرسوم است می گویند: وجود اعیاد مختلف در تقویم رسمی کشورمان فرصت مناسبی را برندهای داخلی ایجاد می کند که بدون برگزاری برنامه خاص و یا از پیش تعیین شده ای نسبت به مناسبتها عکس العمل مناسبی نشان داده و از این طریق برای یادآوری نام و نشان تجاری خود اقدام کنند.
به گفته این کارشناسان ،مانورهای تبلیغاتی و کاربردهای آن می تواند در تغییر الگوی مصرف کنندگان تاثیرگذار باشد و در این ایام می توان شاهد تخفیفات ویژه ای برای مشتریان بود که این موضوع می تواند در بالا بردن حجم فروش تاثیر گذار بوده و فرصت مناس��ی برای خریداران و فروشندگان مهیا کند. مناسبتهای مختلف باعث می شود که برندها ،ماندگاری نام های خود را در ذهن مخاطبان بیشتر کرده و در این راستا واحدهای روابط عمومی نیزباید بسیار فعال باشند زیرا فقط یک بحث تبلیغاتی مد نظر نیست و باید بعد عاطفی ماجرا را نیز در نظر گرفت.

منبع : MBAnews.ir
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه