سایت لینکدین، یکی از سمبل‌های کارآفرینی دیجیتالی در دنیای امروز هست که بعضی‌ها آ، آن را فیس بوک متخصصان در فضای مجازی می‌دانند. این گفتار نگاهی دارد به شیوه کسب و کار پرتال لینکدین.

مجله اینترنتی برترین ها
 
 
 
 
برترین ها: باشگاه کارآفرینی دیجیتالی پرتال برترین‌ها، امروز نگاهی دارد به بررسی پرتال لینکدین، پرتالی که شبکه اجتماعی متخصصان جهان نام دارد و در آن، از نجار تا جراح قلب و متخصص تراشه‌های رایانه و قناد، صفحه شخصی دارند و با هم در تعامل هستند. اگر دوست دارید روش کسب و کار این پرتال را متوجه بشوید، گفتار زیر را توصیه می‌کنیم.

 پول درآوردن به سبک Linkedin.com
(شعار لینکدین: "بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی حرفه ای‌ها" می‌باشد)

اول داستان این که، امروز درباره سایتی صحبت می‌کنیم که 2.5 میلیارد صفحه در اینترنت، درباره‌اش به طور مستقیم یا غیر مستقیم صحبت کرده‌اند. در زمره 100 پرتال پر بیننده اینترنت هست و قریب به 350 میلیون کاربر ثبت شده دارد. رقمی برابر با تعداد کاربرهای اینستاگرام! سایت، در سال گذشته میلادی، بیش از 5 میلیارد دلار درآمد داشته است و 7600 نفر در سراسر جهان، به طور مستقیم برای این کسب و کار فعال و خلاق و موفق، مشغول به کار هستند. افرادی چون: Reid Hoffman Allen Blue Konstantin Guericke Eric Ly Jean-Luc Vaillant، بنیانگذاران این سایت معرفی شده‌اند که در سلسله گفتارهای معماران عصر دیجیتال، در روزهای آینده نگاهی به پرونده این افراد خواهیم داشت. یعنی، با یک کسب و کار بسیاری جدی و موفق طرف هستیم.

 پول درآوردن به سبک Linkedin.com
(تصویر جدیدترین ایندکس پرتال لینکدین)

اما، چرا لینکدین موفق هست؟ سوالی ساده اما خیلی مهم. پاسخ راحت هست. پول درآوردن در دنیای صفر و یک‌ها، راحت تر از آن چیزی هست که حتی فکرش را بکنید. اما شاید این سؤال در ذهن شما ایجاد بشود که چرا این همه پرتال در اینترنت، درآمد زایی ندارند. خوب، اگر سایت‌های اطلاع رسانی شرکتی و رزومه ای را مستثنی کنیم که تنها یک کاتالوگ ثابت هست، برخی از پرتال‌ها که توانایی کسب درآمد ندارند، مساله اصلی آن ها به نبود برنامه تجاری (Business plan) و خلاقیت در کسب و کار بر می‌گردد که نمی‌توانند نیازهای مشتریان را شناسایی و تجاری سازی (commercialization) کنند. وقتی این کار را انجام ندهید، رضایت مندی مشتری (Customer satisfaction) و رونق کسب و کار ایجاد نخواهد شد.

شناسایی نیازهای مشتری در کشور و مکانی که زندگی می‌کنید، بخشی از بازی هست. تا شما، نیاز سنجی درستی از مخاطبان نداشته باشید، کسب و کار شما رونق نخواهد داشت. در این باره، به لینک‌های مرتبطی که قبلاً در مطالب قبلی ارائه شد مراجعه کنید. مساله بعدی، موضوع تجاری سازی هست. وقتی محصول یا خدمتی ارائه می‌شود، باید اصول تجاری سازی رعایت شود و بازاریابی و تبلیغات بهینه ای برایش در نظر گرفته شود. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی که نمی‌توانند رونق خوب به کسب و کار خود بدهند، عمده ضعف آن‌ها در مشکلات تجاری سازی نشأت می‌گیرد که این موضوع نیز قبلاً در گفتار��ای قبلی مورد بررسی قرار گرفت.

 پول درآوردن به سبک Linkedin.com
(تصویر روی جلد نشریه فوربس 2012 درباره جف واینر، رهبر لینکدین: مردی ضد فیس بوک)

بنابراین اگر درباره لینکدین به عنوان یک کسب و کار خوب صحبت می‌کنیم، به همین خاطر هست که لینکدین، هم نیاز سنجی خوبی از مخاطبانش داشته هست و هم توانسته محصول خود را، به خوبی تجاری سازی کند. تلفیق نیاز سنجی و تجاری سازی بهینه، برگ برنده در دنیای رقابتی و در جهان اقتصاد مشارکتی آنلاین هست. لینکدین، فیس بوک متخصصان هست. یعنی این که اگر در فیس بوک، پروفایلی از بچه و بزرگ و زن خانه دار و کودک و عروسک و گروه‌های مختلف عمومی و غیر حرفه ای را مشاهده می‌کنید، در لینکدین، معمولاً با چنین پروفایل‌هایی مواجه نمی‌شوید. در لینکدین، بستری برای آشنا شدن با متخصصان در رشته‌های مختلف، از قنادی و مکانیکی و جراحی قلب گرفته تا طراح وب و تحلیل گر بورس و متخصص گردشگری و تغذیه، همه حاضر هستند. لینکدین، صدها گروه اصلی و صدها گروه فرعی دارد که می‌توان، متخصصان را در زمینه‌های مختلف صنعتی و غیر صنعتی، دنبال کرد و با آن ها آشنا شد و ارتباط نمود.

لینکدین، دریافته که شبکه اجتماعی بزرگی از متخصصان در سراسر جهان و در قالب شبکه‌های مجازی، یک نیاز مهم هست و اجرای این نیاز و عملی کردن آن، می‌تواند مخاطبان زیادی را کسب کند که تجربه موفق لینکدین در سال‌های اخیر، نشان می‌دهد که این کسب و کار موفق بوده است.

 پول درآوردن به سبک Linkedin.com
(نسخه موبایل لینکدین، رونق کسب و کار این شبکه را افزایش داده است)

چون معمولاً افراد غیر حرفه ای و حتی fake، در این پرتال فعال نیستند، بهترین فرصت برای مدیران منابع انسانی شرکت‌های مختلف جهان می‌باشد تا با گشتی در پروفایل‌های این سایت، نیروهای کاری را برای گروه‌های تخصصی خود در سراسر جهان، شناسایی و انتخاب کنند. بنابراین، حضور در لینکدین، یک وضعیت فرصت آفرین هست که به شما امکان می‌دهد تا در تیر رس انتخاب مدیران منابع انسانی شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف قرار بگیرید. پس، لینکدین هم برای افرادی که در آن عضو هستند مهم هست، هم برای خود این سایت که با رتبه بندی پروفایل‌ها، درآمد زایی دارد و تبلیغات جانبی در اختیار دارد.

لینکدین اصولاً یک شبکه اجتماعی برای افراد حرفه ای در همه تخصص‌های متنوع دنیاست … یک معلم، یک مهندس، یک نجار، یک برنامه نویس، یک محقق و خلاصه هر گروه و صنف کاری می‌تواند افراد مشابه خود را در این شبکه پیدا کند … جایی که اعضا با ارتباط به یکدیگر سعی در گسترش شبکه حرفه ای خود را دارند و با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود این فضای حرفه ای را بسط می‌دهند.

 بنابراین برای اولین مزیت باید گفت شما با صنعت، حرفه و همکارانتان در این حرفه در ارتباط خواهید بود. دومین دستیابی شما در این شبکه اجتماعی، بدست آوردن آدم‌ها و دانشی است که شما را برای رسیدن به اهدافتان در کسب و کارتان کمک خواهد کرد. لینکدین پر از گروه‌های حرفه ای مختلف است که در خصوص موضوعات مختلف روز دنیا به بحث و تبادل نظر می‌پردازند، شما می‌توانید در این گروه‌ها عضو شوید و یا می‌توانید برای خود گروهی درست کنید و از افراد مختلف دعوت کنید در بحث‌های این گروه مشارکت داشته باشند.

 پول درآوردن به سبک Linkedin.com
(نمونه ای از صدها میلیون پروفایل ایجاد شده در لینکدین)

 یکی دیگر از مزیت‌های کسب و کار لینکدین، کنترل هویت یا شناسنامه کاری شما به صورت آنلاین است، بدین صورت که شما با آپلود رزومه کاریتان یا نوشتن رزومه‌تان در لینکدین در واقع بخش اعظمی از پروفایل حرفه ای‌تان را تکمیل می‌کنید. پروفایلی که می‌تواند در معرض دید عموم باشد و دیگر اعضا متوجه شوند که شما در چه زمینه ای فعالیت دارید یا علاقه مند به انجام چه نوع کارهایی می‌باشید. به دلیل وسعت استفاده از شبکه اجتماعی لینکدین بسیاری از سایت‌های کاریابی به کاربران خود این اجازه را می‌دهند که رزومه خود را ازطریق لینکدین در وبسایتشان آپلود کنند. این نشانگر این است که لینکدین حالا دیگر تبدیل به غولی از اطلاعات حرفه ای کاربران در سطح دنیا شده است.

شاید یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های این دو شبکه این باشد که یاهو هات جابز – Yahoo! HotJobs – یک شبکه کاریابی است ولی LinkedIn یک شبکه اجتماعی است بر تاکید ویژگی کار و تخصص, مثل شبکه‌هایی مثل فیس بوک – Facebook – که شما بر اساس دوستی و روابط فامیلی و شخصی یک شبکه اجتماعی تشکیل می‌داد در اینجا این روابط بر اساس کاری مثل همکار بودن, دوستان و همکاران در شغل‌های قبلی, روابط کاری و روابط دانشگاهی شما شکل می‌گیرد. این شبکه فقط به شما کمک نمی‌کند که خودتان را معرفی کنید و دنبال فرصت مناسب باشید بلکه می‌توانید در آنجا اطلاعات کسب کنید و سؤال‌هایتان را مطرح کنید و راهنمایی دریافت کنید. هر چند بعضی از فعالیت‌ها در سطح بالاتر هزینه دارد.

 پول درآوردن به سبک Linkedin.com
(تصویر صفحه والت دیزنی در لینکدین به عنوان یکی از 10 کاور فوتو عالی در این پرتال)

امروزه، لینکدین، گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن های مختلفی را بر روی سیستم عامل‌ها عرضه کرده تا افراد بتوانند، به راحتی، در این سایت با یکدیگر در تعامل بوده و هم چنین، کارفرمایان بتوانند به سطح اطلاعات خوبی از افراد دسترسی داشته باشند. برای اطلاعات تکمیلی توصیه می‌کنیم برای یک بار هم که شده به linkedin.com مراجعه کنید و دنیای کسب و کار حرفه ای‌های وب را مشاهده کنید.

جف وینر مدیر کنونی لینکدین است که سابقاً از مدیران اجرایی شرکت یاهو بوده است. این شرکت در سال 2002 توسط رید هافمن و چند تن از اعضای تیم تأسیس شرکت PayPal تأسیس شد. هافمن که سابقاً رئیس لینکدین بوده است اکنون ریاست هیئت مدیره این شرکت را به عهده دارد.

دفتر مرکزی این شرکت در کالیفرنیا بوده و دفاتری نیز در شیکاگو، نیویورک، لندن و دابلین دارد. لینکدین در مارس سال 2006 به سوددهی رسید و طی ژانویه سال 2011 به سرمایه‌ای 103 میلیون دلاری دست پیدا کرد. لینکدین در سال 2010 در دوبلین ایرلند دفتر بین‌المللی افتتاح کرد و از شرکتی به نام Tiger Global Management سرمایه‌گذاری به ارزش 20 میلیون دلار دریافت کرد. در اکتبر همان سال سیلیکون‌ولی این شرکت را در میان 10 شرکت برتر لیست 100 شرکت ارزشمند خود معرفی کرد و در ماه دسامبر ارزش سهام این شرکت در بازارهای خصوصی به 1.575 میلیارد دلار رسید.

 پول درآوردن به سبک Linkedin.com
(نمونه ای از مدل کسب و کار لینکدین)

مدل‌های کسب و کار لینکدین

LinkedIn Pulse: این برنامه جدیدترین اخبار و اطلاعات مرتبط با علاقه کاربران را از سرتاسر جهان به آن‌ها انتقال می‌دهد.

LinkedIn Groups: در این بخش، کاربران می‌تواند در مکالمات گروهی درباره مشاغل و حرفه‌ها شرکت کرده و با یکدیگر تبادل اطلاعات کنند.

 LinkedIn Job Seeker Premium: این برنامه ابزار مورد نیاز برای دستیابی سریع‌تر به شغل مورد نظر را برای کاربران فراهم خواهد آورد.

 LinkedIn Talent Solutions: با استفاده از بهترین ابزارهای استخدامی شرکت‌ها می‌توانند برترین نیروهای کار را به استخدام خود درآورند.

 LinkedIn Sales Solutions: با استفاده از این ابزار متخصصان فروش می‌توانند فرصت‌های جدیدی را برای ایجاد بازارهای بهتر و سرعت بخشیدن به مدیریت فروش از طریق شبکه اجتماعی ایجاد کنند. این روش نیز، یکی از ابزارهای کسب و کار موفق و فرصت آفرین لینکدین در فضای کسب و کار مشارکتی هست. مدل کسب و کار لینکدین در این بخش به این گونه هست که بستر فرصت آفرینی دیجیتالی را برای فعالان کسب و کار ایجاد می‌کند تا با دنیایی از متخصصان آشنا شوند.

 LinkedIn Job Posts: این ابزار به شرکت‌ها امکان انتخاب بهترین گزینه‌ها بهترین در سطح محلی و جهانی را خواهد داد. چه گزینه ای بهتر برای شل و توتال و تویوتا و مرسدس بنز و گوگل و مایکروسافت و امریکن آنلاین و حتی لوفت هانزا، که بزرگان کسب و کار جهان هستند و از طریق این گزینه، متخصصان را جذب کنند! این جذب، هم برای کارفرما و هم برای لینکدین ارزشمند و ثروت آفرین هست.

LinkedIn Premium Subscription: امکان دسترسی به و برقراری تماس با حرفه‌ها و مشاغلی که مورد توجه کاربران است را فراهم خواهد آورد. یکی از روش‌های درامد زایی و پول سازی لینکدین، از این گزینه هست که پول‌های بسیاری را روانه این شرکت می‌کند.

اگر قصد دارید تا مدل کسب و کار و اصطلاحاً DNA موفقیت اینترنتی آن را جویا شوید، راهی ندارید تا این که در سایت به صورت رایگان عضو شد و مدتی در این پرتال گشت بزنید و ظرفیت‌ها و رازهای کسب و کار و تبلیغات و درامد زایی آن را جویا شوید. یکی از روش‌های درامد زایی لینکدین Talent Solutions، هست که از طریق آدرس https://business.linkedin.com/talent-solutions در دسترس می‌باشد. از طریق این صفحه، لینکدین بستری برای استعدادیابی و راه حل‌هایی برای تعامل بهتر کارفرمایان با برترین‌ها مشاغل در سراسر جهان ایجاد کرده است که برخی ازخدمات، اصلاً رایگان نیست. لینکدین حق اشتراکی که از شرکت‌ها برای حضور در این قسمت می‌گیرد، بین 99 دلار تا 719 دلار در ماه متغیر هست. 61 درصد کل درامد لینکدین در سال 2014 میلادی، از طریق این بخش بوده است.

 پول درآوردن به سبک Linkedin.com
(بخش استعدادیابی پرتال لینکدین)

یکی از بخش‌های جالب لینکدین، بخش Career Pages می‌باشد که کارفرمایان می‌توانند صفحات اختصاصی برای خود در این شبکه ایجاد کنند و از این طریق، به اطلاع رسانی فرصت‌های اشتغالی و جذب استعدادهای برتر در سراسر جهان در محیط مالتی مدیا اقدام کنند. نگاه کنید چگونه لینکدین بستر آفرینی فرصت ساز می‌کند. از همه ابزارها استفاده می‌کند تا کارگر و کارفرما در محیطی تعاملی، آشنا شده و تعامل کنند و کسب و کار موفق این شبکه بزرگ را به جلو ببرند.

 پول درآوردن به سبک Linkedin.com
(صفحه راه اندازی صفحات تبلیغاتی کارفرمایان در پرتال لینکدین)

business.linkedin.com/talent-solutions/company-career-pages

البته Premium Subscriptions نیز سبب می‌شود تا کاربران این گروه، ماهانه 19 دلار به عنوان حق عضویت در این بخش پرداخت کنند که خدمات خاصی را در اختیار آن ها قرار می‌دهد. البته بسته‌های دیگر نیز Business Plus package and the Executive package وجود دارد که بین 40 تا 80 دلار در ماه حق اشتراک دارند.

شرکت‌ها و گروه‌هایی که اسپانسر فعالیت‌های لینکدین هستند، می‌توانند با پرداخت هزینه‌های اشتراک، آگهی و تبلیغات و قابلیت‌های خود را برای طیف بیش تری از مخاطبان این سایت عظیم، معرفی کنند که فرصت کسب و کار دیگری را برای لینکدین ایجاد می‌کند.

 پول درآوردن به سبک Linkedin.com
(صفحه اسپانسرهای لینکدین و داستان موفقیت آن ها)
business.linkedin.com/marketing-solutions/products

به هر حال، این گفتار درباره آموزش لینکدین نبود و در چند دقیقه، شما را با دنیای کسب و کار این سایت به ظاهر رایگان آشنا کرد.

همواره در روزهای زوج، با باشگاه کارآفرینی دیجیتالی برترین‌ها برای آشنایی با برترین کسب و کارهای جهان با ما همراه باشید.
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه